Belang arbeidsreglement

Elke onderneming behoort het te hebben: een arbeidsreglement. Dit al vanaf dat er éen werknemer in dienst is of er met één uitzendkracht of meerdere uitzendkrachten wordt gewerkt. Al te vaak zien we dat ondernemingen hiervoor een standaarddocument hanteren zonder hier echt aandacht aan te besteden. Of men heeft een arbeidsreglement dat al jaren niet meer is aangepast aan de recentste wetgeving en/of bedrijfsrealiteit.

Is uw arbeidsreglement neergelegd bij de Inspectie der Sociale Wetten? Want let op: uw sociaal secretariaat kan dit niet voor u doen. Wist u dat u dit tegenwoordig online kan doen?

Bedrijven weten te weinig wat er in hun reglement staat, nochtans heeft dit wel degelijk belang. Het is het eerste document dat door inspectiediensten wordt opgevraagd en nagekeken. Wanneer u een helder, correct en transparant arbeidsreglement heeft, is dit al een zorg minder.

Enkele aandachtspunten bij  het opstellen van uw arbeidsreglement:

–          Zijn uw uurroosters afgestemd met de realiteit? Wist u dat u uw deeltijdse uurroosters niet meer dient te vermelden wanneer deze binnen de vorken van de voltijdse uurroosters vallen;

–          Sanctiebeleid: wilt u een sanctie opleggen aan een werknemer dient deze omschreven te zijn in het reglement;

–          Dringende reden : wilt u een werknemer ontslaan wegens dringende reden? U kan er dan maar beter voor zorgen dat deze reden in uw arbeidsreglement staat omschreven.

Vermijd discussies achteraf

Wacht niet te lang en neem uw arbeidsreglement snel eens onder de loep. U bespaart heel wat problemen bij controles van inspectiediensten of betwistingen met werknemers. U dient als werkgever ook te kunnen aantonen dat uw werknemers een kopie hebben ontvangen en voorziet dus best een ontvangstbewijs met versiebeheer.

Furbo Legal kan u uiteraard bijstaan bij de opmaak/revisie van uw arbeidsreglement: contacteer ons via legal@furbolegal.be of https://www.furbolegal.be